Sociale medier

illustration-mediemonitorering-medieovervaagning-creative-commons-marius-b

illustration-mediemonitorering-medieovervaagning-creative-commons-marius-b

People influence people. Nothing influences people more than a recommendation from a trusted friend, Mark Zuckerberg, Facebook

Der er ingen tvivl om, at mange betragter sociale medier som værende af disruptiv karakter. Internettet er gået fra at være en universitær nicheteknologi til at være en stor del af vores hverdag. “The street finds it own uses for things” sagde 80′ernes cyberpunk-forfattere, og det er egentlig meget kendetegnende for den måde nye teknologier i dag absorberes.

Læs også: Medieovervågning & mediemonitorering anno 2013.

Illustration: Den 13-årige amerikanske modeblogger Tavi Gevinson, som til modeshows sidder på første række sammen med modeskribenterne fra de største, internationale modemagasiner. Medierne er i skred.

Illustration: Den 13-årige amerikanske modeblogger Tavi Gevinson, som til modeshows sidder på første række sammen med modeskribenterne fra de største, internationale modemagasiner. Medierne er i skred.

De sociale medier, der er vokset frem i takt med, at bredbåndsforbindelserne er blevet billigere og billigere og samtidig mere kraftige, så der kan ses video, høres musik, downloades, anvendes IP-telefoni oma. godt på én og samme tid, har betydet en ændring af prioriteringen af marketingkanaler. Fx fastslår en Nielsen-analyse, at 85% af verdens onlinebefolkning har foretaget et køb over internettet (Nielsen, februar 2008). Det er en stigning på over 40% på to år!

Læs også: Når virksomheder går galt i byen på de sociale medier

Men hvad er sociale medier egentlig?
Sociale medier betegner medier, der bruger elektroniske og internetværktøjer med det formål at præsentere, dele og debattere informationer og oplevelser med andre mennesker. Aktiviteter, der integrerer teknologi, social interaktion og produktion af ord, billeder, videoer og lyd.

Kontrastiv definition af sociale medier — sociale vs. industrielle medier
Sociale medier, adskiller sig fra de traditionelle medieformer, herunder massemedier som TV, aviser, radio, ved:

Dialogiske
1) Interaktion med medierne. Man kunne sige, at den tidligere forburger, der blot skulle ‘rammes’ af et ‘budskab’ for at ‘købe noget’, nu er blevet en aktiv bruger, der skaber, forbruger og distribuerer indhold selv. Jf. 1b).

Lav indgangsbarriere
1b) Lav indgangsbarriere. Tidligere var mediebilledet præget af, at det var svært at opnå taletid. Nu kan alle oprette deres egen mediekanal, fx i form af en blog, på 10 minutter.

Brugergeneret indhold — user generated content
2) Mange af Social Media-tjenesterne bygger på user generated content, brugergenereret indhold, i modsætning til de industrielle mediers redaktionelle indhold.

Åbne mediekanaler præget af plasticitet
3) Mediekanalerne er åbne, i modsætning til avisens sideantal og TV’s på forhånd fastsatte sendetider. I Social Media-tjenesterne kan der hele tiden tilføjes nye dimensioner og nyt indhold. Mediet er åbent.

Inklusive i stedet for eksklusive
4) Sociale medier er inklusive frem for tidligere medier, der var eksklusive. Inklusive i den forstand, at alle nu kan skrive og producere indhold. Tidligere var kommunikationskanalerne fobeholdt de få & veluddannede. Man kan betragte sociale medier som en demokratisering af kommunikationsprocessen.

Fra markedstænkt kommunikation til dialog
5) De klassiske medier fungerer/fungerede ofte som en talen-til — de nye sociale medier bygger på en talen-med.

Kamp om troværdighed og autoritet
6) Kamp om troværdighed og autoritet. De traditionelle medier har bygget på en hellig alliance mellem forretningsdrivende, der købte reklameplads på den ene side og halv-ubestikkelige journalister på den anden. Dagbladet var en autoritet qua sin position. I dag kan brands betale blogger med et godt ry for at blogge. Bloggerne siger, de blogger mod betaling, og mister ikke troværdighed af den grund, fordi de har bevist, at de har integritet — og at de ikke sætter den på spil.

Læs også: Mediebevægelsen er ikke et social media-bureau.

Comments (4) Write a comment

  1. Meget kort, nogle er tingene er ikke relevante i forhold til at personen der har skrevet dette er i gang med at definere hvad Sociale medier er.

  2. Pingback: kompleksitet… | BlenkerLink

  3. Må give Mathias ret, det er lidt kort. Men har da fat i enkelte områder, som dog mangler uddybelse

  4. Kære Alex!

    Tak for indspark. Hvilke områder er det, du gerne ser uddybet?

    Alt godt,

    Kasper

Leave a Reply

Required fields are marked *.


  • Mediebevægelsen ApS
    Nordre Strandvej 275A -- DK3140 Ålsgårde
    CVR: 32933726
Top