New Media Days 2010: Attention Is King

New Media Days slog i morges dørene op for 750 forventningsfulde deltagere.

tilhoerere-new-media-days-2010
Vi står midt i en lavkonjunktur, og de traditionelle, industrielle medier befinder sig i en identitets- og indtjeningskrise.

new-media-days-2010-kube
Med ekkoer af Dylan opsummerer programindledningen til New Media Days: You better start swimming, or you’ll sink like a stone!

new-media-days-logo-2010

Det blev en god dag med fornemme indspark fra new media-ikoner som Wired-stifteren Kevin Kelly

kevin-kelly-wired-new-media-days-2010
Kevin Kelly, Senior Maverick, Wired

og topakademikere som Joseph Turow (University of Pennsylvania — med stumme h’er i human).

joseph-turow-ned-media-days-2010
Joseph Turow, New Media Days, 2010

En del af debatterne var præget af de go’e gamle konflikter og skyttegravskrige mellem de traditionelle medier (fx de store dagblade), som insisterede på, at Distribution Is King, og repræsentanter for de sociale medier, hvor mange sværger til mantraet Content Is King.

Se også: Content Is King vs. Distribution Is Queen: Marketing Needs Reinvention.

Hvis indholdet er godt nok, og relevansen på plads, så er der håb forude.

www-foedt-new-mdia-days-2010

Matt Locke fra Channel 4 talte om Attention Shapes og mediekonvergens.

Locke rådede til at lade være med at tænke i kanaler og platforme, men adressere opmærksomhedsbehov og tænke i orkestrering af opmærksomhedsmønstre på tværs af platforme.

Med et ekko af Davenport-klassikeren ‘The Attention Economy’ kunne man sige, at Attention Is King.

Se også: Tre paradigmer: Produkt-, oplevelses- og opmærksomhesdøkonomi.


En del  mange kommunikations- og mediefolk forudsætter, at der er nogle til at konsumere det materiale, de producerer.

Sådan forholder det sig sjældent. Og den måde mennesker — dem, mange til sådan nogle konferencer kalder brugerne — i dag indtager information og underholdning på er ofte helt anderledes sekvenseret og fragmenteret.

new-media-days-2010-navneskilte

Mere følger, når jeg har haft tid til at reflektere lid over sagerne…

program-new-media-days-2010

Tekst: Kasper Bergholt.

2 thoughts on “New Media Days 2010: Attention Is King”

  1. Hej Anders!

    Ja, vi tænker jo igennem de kategorier, vi har lært at tænke igennem.

    Hvad angår det sidste, så må du for now nøjes med skrivet om de tre forskellige paradigmer, som pt. råder inden for marketing- og kommunikationsverdenen, som jeg ser det (sådan halvt udefra og halvt indefra).

    I forbindelse med madbloggersymposiet sad jeg og tænkte lidt over paradigmerne i et idéhistorisk perspektiv, og der skal nok tilføjes en magtøkonomi, det er det, jeg får rodet mig ud i med at nævne scenen fra Braveheart, hvor herremanden kræve sin ret til prima nocte.

    Nå…

    Tak for kommentaren og indikationen af interesse for mere om opmærksomhedsøkonomi. Idéen har gennemsyret New Media Days — men finder, som jeg ser det, ret produktiv udfoldelse Davenport-bogen, som jeg henviser til ovenfor.

    Alt godt,

    Kasper

Comments are closed.