Tre gode grunde til ikke at bruge dele-knapper

deleknapper -- tre gode grunde til ikke at bruge dem

Fornyligt spurgte Jesper fra Startsnakken, hvorfor jeg dog ikke havde deleknapper på dette site. Mit svar gik på, at jeg havde prøvet det af. På en kontrolleret facon — samt foretaget en test af, hvor mange mennesker der faktisk brugte dem. Det var meget, meget få. Jeg tog dem af igen, primært fordi de ikke blev brugt, sekundært fordi de genererede en masse udgående links til andres platforme. Den linkværdi ville jeg gerne holde inden for sitet — eller sende videre til interessante artikler på andre sites.

FB-knapper øgede bounceraten signifikant
For ti minutter siden meldte Morten Vadskær, Splittester af Guds Nåde, at han havde forsøgt sig med FB-knapper på sitet Kondomaten.dk, én af Danmarks bedst optimerede webshops. Det ledte til en kraftig forøgning i bounceraten, altså den metrik, der angi’r, hvor mange brugere der sér én og kun én side og efterfølgende forsvinder. FB-knapperne skræmte simpelthen folk væk, og det er dårligt for konverteringsraten, så knapperne måtte lide døden. Morten melder, at bounceraten steg med omkring 15%!!!

Det er to gode grunde til at være påpasselig med, hvad man implementerer af delingstiltag.

Deleknapper gi’r langsommere loadtider
En anden grund er performance. Jo flere elementer, der er på en side, desto langsommere loader den. Brugere kan godt lide hurtige sider, det er bl.a. derfor, Google har valgt at lade loadtider indgå som en del af vægtningen, når der udregnes rankings. Dårlige loadtider har det også med at smitte af på konverteringsraten i uheldig retning. Det skal gå stærkt, mulighederne for at købe andre steder er kun et par kliks væk…

Læs også: Loadtider påvirker konverteringsraten, bounceraten og abandonraten. 

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/10 (0 votes cast)
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0 (from 0 votes)

Comments (16) Write a comment

  1. Jeg er ked af at sige det, men du bør nok lige verificere data fra et 140 karakters tweet.

    1) Jeg har implementeret Like-knappen masser af steder, og ingen steder har jeg set nogen ændring i bounce rate. Måske Morten har gjort noget forkert?

    2) Så længe deleknapperne bliver loadet via javascript, giver de ikke link juice. Nogle af de der multi-dele-scripts bliver misbrugt til den slags, men Facebook’s like gør IKKE.

    3) Benytter du XFBML til din Like-knap, så bliver den loadet asynkront. Dvs. hele siden bliver loadet først, derefter dukker Like-knappen op. Så der er så absolut ingen dårligere load tid af siden, andet end at brugeren oplever at Facebook knapperne pludseligt popper op. Men igen, benytter man nogle af de der multi-dele-scripts, så har du ret.

    4) Du bør nok opdatere dig lidt mht. PageRank sculpting.

    Så lad mig opsumere: FB-knapperne gør INTET ved hverken load tid eller bounce rate. Men bruger du et eller andet dele-script, så kan det have en indflydelse.

    Jeg kan naturligvis være knalhamrende forkert på den. Men det tror jeg desværre ikke.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0 (from 0 votes)

  2. Hej
    Hvad med Gplus knap, tweet knap ?

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0 (from 0 votes)

  3. Det lyder super spændende – og egentlig også logisk når nu loadtiderne er vigtige. Men er det ikke allervigtigst på forsiden af sitet?

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0 (from 0 votes)

  4. Det er rigtig god læsning og gode råd!

    Dog skal man lige have in minde, at det er afhængig af din overordnede strategi. Hvis sitet satser stort på facebook, køb derfra, apps, nyheder, mm. må man vægte at langsom loadtid må kunne fixes på anden vis.

    Det svarer til når der skal søgemaskineoptimeres og hjemmesiden benytter sig af en smart unik forretnings-nødvendig matrixe som er rigtig god fylde i kildekoden… Skal det fjernes så? :)

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0 (from 0 votes)

  5. Bounceraten på Kondomaten, kunne det ikke også have noget at gøre med at folk helst ikke vil have det kommer frem at de køber kondomer?

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0 (from 0 votes)

  6. Interessant læsning, vi har selv deleknap på alle annoncer på industribasen.dk, det skal der lige holdes lidt øje med og eventuel fjerne den hvis ingen bruger den.

    Mange tak for et godt blog indlæg.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0 (from 0 votes)

  7. Tak til jer alle for yderligere indspark & problematiseringer. I har selvfølgelig helt ret i, at sitets natur hér spiller ind. Folk, der ønsker at købe deres kondomer i fred og ro, er nok ikke dem, der deler deres onlinekøb mest. Og der er måske en Bigbrother watching-effekt i knapperne set fra et brugersynspunkt.

    @Marcel — Rigtig go’ pointe! Der skal selvfølgelig tænkes over sites strategi — og sitets besøgsstatistik på kilde- og bounceniveau som minium.

    Besøgsdata en er objektiv størrelse, det er vores hypoteser om, hvad der virker og ikke virker sjældent. Så kernen er vel, at man skal teste den slags tiltag.

    @Jan — godt spørgsmål. Hvis jeg var dig/jer, ville jeg afprøve begge setups og se, hvad der bedst kan betale sig. På min gastronomiblog kører jeg fx med G+-knapper, fordi folk trykker på dem. Hér — og på modebevaegelsen.dk og madbevaegelsen.dk — prøvede jeg et setup med deleknapper af; men ingen trykkede på dem. Så de røg af igen. Primært for at undgå linkflowtab ud af sitet.

    Alt godt,

    Kasper

    VN:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
    VN:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0 (from 0 votes)

  8. Hej Søren!

    Tak for kloge ord og problematiseringer af datagrundlaget, som jeg skal være den første til at indrømme er tømt. Det har længe været konvetionel visdom, at der skal nogle deleknapper på, så bruger folk dem nok. De analyser, jeg har lavet, viser noget andet. På kryds og tværs af forskellige sites. Så mit primære ærinde er egentlig at sige: Hey, test det lige.

    Alt godt,

    Kasper

    VN:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
    VN:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0 (from 0 votes)

  9. Som mit kald i livet, må jeg hellere smide et måle-synspunkt ind i debatten :)

    Man kan nu måle brugen af FB like knapper mv i Google Analytics: http://analytics.blogspot.com/2011/07/social-plugin-tracking-in-google.html

    Så i mine øjne handler det om at teste det af hvis man har lyst til at have knapperne – se om det skader bounceraten og andre målepunkter, samt at se om knapperne overhovedet bruges.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0 (from 0 votes)

  10. Hej,

    Kunne det ikke have noget, at gøre med at det er en kondom hjemmeside?
    Jeg ville heller ikke ligefrem reklamere med kondomer for alle mine venner, nogle ville sikkert nok, men som helt almindelig forbruger så nej.
    Hvis man vil have effektivtet på de sociale medier, er der mange elementer som spiller ind.

    De allerbedste hilsner!
    Rasmus T. Nicolaisen

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0 (from 0 votes)

  11. Hej,

    Helt enig. Koeb af kondomer gider folk ikke at dele med deres FB venner.

    Jo mindre kontroversielt emnet er desto mere er folk tilboejelige til at trykke like.

    Har heller ikke kunnet konstatere fald I bounce rate PGA. “like” knappen. Kun trafik foroegelse far FB.

    En roed pil o.l. ned paa knappen oeger klikraten markant paa mine sites.

    En ydeligere fordel ved FBML ift. Iframe er at folk kan skrive kommentar om hvorfor de kan lide siden.

    Anders Nielsen

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0 (from 0 votes)

  12. Jeg må tilstå jeg har dem på alle mine sider, ej heller har jeg set en stigning i bounceraten men tværtimod har jeg set en tilgang at nye brugere via specielt Twitter.

    Men mine erfaringer er at det afhænger meget om hvilen type brugere det er man henvender sig til og ikke mindst om det er danske brugere eller både det ene og det andet.
    For ved G+ synes jeg i forhold til mine sider, at der er en klar tildens til at danske brugere ikke er så rundhåndede med deres dele kliks som udenlandske brugere.

    Men det er da helt naturligt at en side som kondomaten.dk ikke får særlig mange dele kliks, det er jo noget som mange vil reklamere med at de køber. Rigtig mange er jo stadigvæk nervøse og røde i bøtten, hvis det skal købe kondomer hos matas eller apoteket osv.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0 (from 0 votes)

  13. Hej Jimmy!

    Tak for indspark. Jeg tror, du har helt ret i, at ROI på deleknapperne afhænger af sitets indhold — og design vel også et stykke henadvejen.

    Under alle omstændigheder godt at høre, at du ikke har bemærket nogen stigning i bouncerate efter implementeringen af knapperne, og faktisk ser, at de genererer trafik til sitet.

    Alt godt,

    Kasper

    VN:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
    VN:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0 (from 0 votes)

  14. Kan man se ændring i bounceraten i GWO eller tjekker du efterfølgende i Analytics?

    Christopher

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0 (from 0 votes)

  15. @Christopher

    Jeg bli’r dig svar skyldig, altså hvor Morten oprindeligt har aflæst bounceraten. Personligt bruger jeg Google Analytics / Piwik, på de projekter, jeg ikke bruger GA på.

    Alt godt,

    Kasper

    VN:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
    VN:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0 (from 0 votes)

Leave a Reply

Required fields are marked *.


  • Mediebevægelsen ApS
    Nordre Strandvej 275A -- DK3140 Ålsgårde
    CVR: 32933726
Top