Giver det en højere bouncerate at leve op til cookielovgivningen?

bouncerate-1

Efter at have læst mig igennem cookiebekendtgørelsen, besluttede jeg mig for at prøve en løsning på kasperbergholt.org, mediebevaegelsen.dk og berghotl.net/gastronomi, hvor brugerne aktivt skal acceptere, at der gemmes cookies i deres browsere, cookies der bruges til webanalyse og re-targeting formål. Min bekymring gik primært på, at en popup-box ville skræmme en del brugere væk. Men sådan er det ikke gået.

Lille fald i bounceraten
Jeg har målt bounceraten den første uge af juni og den første uge af juli på Bergholts opskrifter , der er det af mine sites, der har flest besøgende, og bounceraten inkl. cookie-popup er faktisk lavere! Jeg håber, der kommer et eller flere gode plugins til WordPress, der er rettet mod cookiehåndtering og ‘informed consent’, for jeg er ikke helt sikker på, at der ikke gemmes en WordPress session-cookie, inden popup-boxen vises. Men hvorom alting er, så er det da et skridt i den rigtige retning.

Måling kun på nye brugere (GA’s custom segment) viser også et lille fald i bounceraten

custom-segment-nye-foer-og-efter-popup-box

custom-segment-nye-foer-og-efter-popup-box

 
Læs også:
FDIH’s cookie-løsning vejet og fundet for let af Erhvervsstyrelsen
EU’s cookiedirektiv / cookiebekendtgørelsen: Spørgsmål til og svar fra Erhvervsstyrelsen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 10.0/10 (1 vote cast)
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0 (from 0 votes)
Giver det en højere bouncerate at leve op til cookielovgivningen?, 10.0 out of 10 based on 1 rating

Comments (11) Write a comment

  1. Fedt at se at det ikke betød så stort et fald. Håber også at webshops ikke vil opleve et større fald. Meget godt tænkt at prøve det på flere domæner som du har gjort.

    Du skriver også “…for jeg er ikke helt sikker på, at der ikke gemmes en WordPress session-cookie, inden popup-boxen vises.”

    Dengang du havde pop-up’en på, tillod jeg mig at tjekke, og ganske som du skriver, så placeres en session cookie lige i starten, fordi ellers kan alt andet i baggrunden af den pop-up ikke vises. Det er ikke muligt for CMS’er at køre uden en session cookie – stort set – og denne placeres som det allerførste inden noget som helst andet kan læses fra databasen. Og havde man ikke en session cookie INDEN pop-up’en, så vil CMS’en jo ikke kunne styre om du nu har eller ikke har sagt ja til at du accepterer cookies.
    Så der skal opfindes noget andet vil jeg mene.

    God weekend :-)

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 5.0/5 (1 vote cast)
    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0 (from 0 votes)

  2. Interessant forsøg.

    Men hvis vi alle skal leve op til cookie-bekendtgørelsen, så vil vi aldrig finde ud af, hvordan det påvirker vores bouncerate, fordi webstatistikken først kan aktiveres, når brugeren har leveret et informeret samtykke.

    Dvs. vi vil derfor aldrig vide, hvad påvirkningen er, da vi ikke har data på alle brugere. Vi har kun data på dem som samtykker – og når de allerede har brugt tid på dette, så er de primet til at lede/læse videre. Dvs. dette segment vil være mindre tilbøjeligt til at bounce.

    Derudover skal vi huske, at effekten kun kan måles (hvis man mod hensigten HAR sporing før popup), hvis man udelukkende ser på de brugere, der får vist popup’en og ikke alle brugere, da en del heraf kan være brugere, som har samtykket og derfor ikke ser popup’en.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 5.0/5 (2 votes cast)
    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0 (from 0 votes)

  3. Kære Esben!

    Tak for de gode betragtninger. Jeg kan kun være enig i dine betragtninger!

    Alt godt,

    Kasper

    VN:F [1.9.22_1171]
    Rating: 5.0/5 (1 vote cast)
    VN:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0 (from 0 votes)

  4. Fedt med deling af nogle eksperimenter! Tror du ikke, at den lavere bouncerate hænger sammen, at folk går ind og ser din persondata-side?

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 5.0/5 (1 vote cast)
    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0 (from 0 votes)

  5. Hej Mathias!

    Tak! :)

    Og jo, det er en oplagt tolkning. Det kan jeg lige prøve at gravere nærmere i, når jeg har tid. Det, der var vigtigst for mig at få afklaret, var, hvorvidt det ville lede til en generelt lavere bouncerate. Jeg hæfter mig også ved, at ATOS stiger en smule.

    Alt godt,

    Kasper

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 5.0/5 (1 vote cast)
    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0 (from 0 votes)

  6. Hej Kasper

    Det er godt du tester af med at vise et pop- up vindue i starten af besøget, men som Espen så klart skriver, giver det ligeledes problemer på de fleste CMS systemer, og man må under alle omstændigheder ikke registrere data af nogen art før vedkommende har accepteret webstedets politik. Det vil derfor være umuligt at se hvor mange, der har forladt sitet igen i sin Google Analytics eller lignende program, hvis reglerne skal følges slavisk.

    Hvis vi så lige ser bort fra cookies et øjeblik, så registreres besøget i webserverens logfil, dette uanset om der sættes cookies eller ej, der vil forekomme data fra besøget. Hvorledes skal dette håndteres? Skal der opsættes et system på serveren, der renser logfilen, hvis brugerne vælger at takke nej? Ellers er der mulighed for at udføre en logfilsanalyse, men det strider jo principielt også mod privatlivets fred!

    Jeg mener til gengæld at det at anvende pop-up vinduer på alle websites, hvor cookie politikken er vist ved indgangen, er at genere folk, der surfer og anvender nettet.
    Brugerne vil ret hurtigt opfatte det på samme måde, som når de godkender Microsoft, Google eller andres licensbestemmelser, nemlig ved at sige ja, per automatik.

    Problematikken skal løses på helt anden måde, ved at inddrage browser-producenterne og indføre en klassificering af cookies, som de forskellige websites så kan overholde, herved sikres en god brugeroplevelse og der undgås spildtid, hvor brugere konstant generes med cookie politikker etc.

    Jeg hader f.eks. når jeg besøger et website at få smidt et spørgeskema op ved indgangen til websitet, det får altid et nej tak. Jeg har spurgt ud i kredsen, og det er det samme, der sker for de folk jeg har talt med, der lukkes ned, hvilket illustrerer at alle de udenoms faktorer, der er ved et besøg kan forringe brugeroplevelsen.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 5.0/5 (2 votes cast)
    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: +1 (from 1 vote)

  7. Kære René!

    Godt indspark som sædvanligt. Så vidt jeg er orienteret er der intet til hinder for at køre logfilsanalyse, det er cookiesætningen, der er en del af cookiebekendtgørelsen.

    Jeg er enig med dig i, at pop-ups ikke er verdens bedste løsning, men det er den løsning, jeg kunne finde her og nu, og den viser velvilje, selvom den ikke lever 100% op til cookiedirektivet. Dér håber jeg, at en plugin developer kommer på banen med smarte sager til WordPress, som jo benyttes af rigtigt mange sites i ind- og udland.

    Hvad gør du selv på dine egne sites?

    En browserløsning kunne være fin, problemet vil være det samme som du beskriver med licensbetingelser, lægmandsbrugeren klikker bare videre så hurtigt det er muligt uden at forstå, hvad det er han eller hun dermed giver sit samtykke til af tracking.

    Alt godt,

    Kasper

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 5.0/5 (1 vote cast)
    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: +1 (from 1 vote)

  8. Hej Kasper

    Det er en spændende diskussion.

    I Cookiedirektivet er angivet Cookie og lignende teknologier, hvilken teknologier henvises der til? Har de personer, der har været med til at udarbejde direktivet det fornødne kendskab til, hvorledes de forskellige teknologier kan udnyttes / misbruges?

    Logfiler kan indsamle nøjagtigt de samme data som et analytics program.

    Der skal en helt anden tankegang til og en ny indfaldsvinkel til på Privacy området, samt måden det håndteres på.

    Jeg er helt enig med dig, der skal værnes om privatlivet, når der besøges hjemmesider etc.

    Problemet løses ikke bare med et pop-up vindue!

    Et kommende scenarie kunne være et besøg på skat.dk hjemmeside.:

    Siden bruger Google Analytics, herved deles der oplysninger med Google om besøg på Skats hjemmeside, hvis de nu følger direktivet og sætter en pop-up ved indgangen af siden, således den besøgende får at vide de deler oplysninger med Google, så overholder de cookiereglerne, men hvis brugeren afviser at gå ind på skat.dk hjemmeside på grund af denne cookie politik, så kan brugeren ikke ordne sine skatteforhold etc.

    Der skal ske et paradigmeskift i forbindelse med statslige virksomheder, banker og lignende institutioner, der bruger brugeradfærdsdata i deres markedsføringsstrategier og måling af brugeradfærd på sitet.

    Det vil være en god begyndelse, at få orden i eget hus før alle små websiteejere bliver beskyldt for lovbrud etc.

    Jeg har skrevet om Cookie bekendtgørelsen og deltaget i flere møder med IT og telestyrelsen helt fra den første start i 2010.

    http://blog.onlinemarketing.dk/cookies-direktiv.htmlhttp://blog.onlinemarketing.dk/cookie-loven-paa-godt-og-ondt.htmlhttp://blog.onlinemarketing.dk/databeskyttelsesloven-privatlivets-fred.html

    På egne sites er der en privatlivspolitik, der fortæller hvilke informationer, der indsamles og hvorledes brugeren kan forhindre disse.

    God dag,

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 5.0/5 (1 vote cast)
    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0 (from 0 votes)

  9. Kære René!

    Gode spørgsmål, du rejser, men som jeg desværre ikke er i stand til at besvare. Du kunne overveje at sende dem samlet til Erhvervsstyrelsen, det er min opfattelse, at de er meget interesseret i at indgå i konstruktiv dialog om cookiebekendtgørelsen som helhed, men også diverse løsningsforslag. Dit Skat-eksempel er ret stærkt og kræver en del tankemæssig crunching, som jeg ser det.

    Alt godt,

    Kasper

    VN:F [1.9.22_1171]
    Rating: 5.0/5 (1 vote cast)
    VN:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0 (from 0 votes)

  10. Hej Kasper

    Det er yderst prisværdigt, du er gået ind i sagen omkring cookiedirektivet og privatlivets fred.

    Grænserne for registrering af borgerne er igennem mange år gået i en retning, mere registrering, både offentligt og privat, der er efterhånden ikke tydelige markeringer af, hvor tingene adskiller sig imellem sund forretning, god moral og udnyttelse af indhentede data.

    Hvis vi går en generation tilbage, og vi ser på halvfjerdserne og firserne, så ville et politisk parti, der foreslog samkøring af offentlige registre blive sparket ud ved et folketingsvalg. Befolkningens holdning på dette område var klar, at det skulle myndighederne ikke blande sig i, og det var i strid ed privatlivets fred.

    I dag samkøres alle registre på kryds og tværs, alle bliver registreret, og oplysninger kan søges på tværs af myndigheder. Her er grænserne flyttet væsentligt i takt med informationsteknologien har gjort sit indtog.

    På det private område, her er der ligeledes sket et skred, nu bruger mange firmaer personnumre i deres kundebehandling, vel vidende, at et personnummer er det mest følsomme personen har, og det giver mulighed for misbrug i forkerte hænder. Mange personer vil i dag uden at blinke med det ene øje give sit personnummer til en sælger fra et teleselskab mv. Dermed ikke sagt det misbruges, men muligheden foreligger, des mere det spredes rundt, jo større er risikoen. Her er også sket et skred i folks opfattelse af privatlivets fred.

    I dag er der yderligere fokus på hvorledes cookie er med til at blande sig i privatlivet hos den enkelte bruger på internettet, og hvor brugerne ikke kan se sammenhængen imellem det de foretager sig på websitet og den adfærd, der analyseres på og efterfølgende anvendes til yderligere målretning af annoncering etc.

    Jeg har set analysesystemer der opstiller faktuelle billeder af den adfærd brugerne foretager, og det ned til mindste detalje, her kan musen følges rundt på siden, hvor der klikkes, hvad der f.eks. indtastes i kontaktfelter, herunder indtastning af betalingsoplysninger såsom kreditkort informationer etc. Det system jeg så havde dog mulighed for at skjule disse informationer med stjerner i stedet, så analytics folkene ikke kunne se disse. Så det er klart der er et behov for at se nærmere på disse analysemetoder.

    Som du skriver vil jeg sende mit input videre, så der er mulighed for at anskueliggøre de forskellige scenarier og fra flere sider.

    Rigtig god dag.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 5.0/5 (1 vote cast)
    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0 (from 0 votes)

  11. “sund forretning, god moral og udnyttelse af indhentede data” — spot on. Jeg synes helt klart, at du bør rejse problemstillingen over for enten relevante it-politiske ordførere eller Datatilsynet & Erhvervsstyrelsen. For du har helt ret, bevægelsen går kun i én retning!

    Alt godt,

    Kasper

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 5.0/5 (1 vote cast)
    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: +1 (from 1 vote)

Leave a Reply

Required fields are marked *.


  • Mediebevægelsen ApS
    Nordre Strandvej 275A -- DK3140 Ålsgårde
    CVR: 32933726
Top